فیزیوتراپی سرپایی چیست؟

فیزیوتراپی سرپایی چیست؟

فیزیوتراپی سرپایی خارج از خانه انجام شده و برای شرکت در جلسات درمانی لازم است به مرکز فیزیوتراپی مراجعه کنید.فیزیوتراپی سرپایی همان چیزی است که اکثر مردم هنگام صحبت درباره فیزیوتراپی به آن اشاره دارند و یا به آن فکر می کنند.فیزیوتراپی سرپایی در بیمارستان ها، کلینیک های فیزیوتراپی خصوصی، مطب پزشکان و مراکز توانبخشی برای کمک به درمان اختلالات مختلف ماهیچه ای، مفصلی و حرکتی انجام می شود.

این روش معمولا دو تا سه بار در هفته و به مدت حداقل چهار هفته انجام می شود. موارد پیشرفته که به زمان طولانی تری برای توانبخشی نیاز دارند پس از جراحی لازم است به مدت سه تا شش ماه تحت درمان قرار گیرند.طول دوره درمان تا حدی به تعداد جلساتی که توسط شرکت بیمه تایید کند بستگی دارد.در فیزیوتراپی سرپایی تقریبا همیشه لازم است برای تقویت عضلات ضعیف، کشش عضلات بیش از حد سفت و همچنین بازیابی و بهبود وضعیت بدن، افزایش قدرت عملکردی و دامنه حرکتی و کاهش درد تمرینات درمانی انجام دهید.

در روز ارزیابی فیزیوتراپی برای تکمیل مدارک به یک مرکز مراقبت های پزشکی مراجعه می کنید.پس از تکمیل مدارک، توسط متخصص فیزیوتراپی به یک اتاق درمانی خصوصی و یا ورزشگاهی در یک فضای مشترک همراه با تخت، تجهیزات و دیگر بیماران و متخصصان هدایت می شوید.متخصص ابتدا درباره مشکلاتی که دارید، مدت زمان تجربه علائم، سوابق پزشکی قبلی و بیماری ها، داروهایی که مصرف می کنید و انجام هر گونه تصویربرداری تشخیصی مانند اشعه ایکس یا ام آر آی با شما صحبت خواهد کرد.

همچنین درباره اینکه تحت مراقبت پزشک ارجاع دهنده هستید و یا به دنبال پزشکی دیگری می گردید سوال پرسیده می شود.در بسیاری از کشورها دسترسی مستقیم به خدمات فیزیوتراپی و مرکزی که بتوان بدون نسخه پزشک قرار ملاقات تنظیم کرد امکان پذیر است، اما برخی از مراکز و به ویژه بیمارستان ها برای شروع درمان به نسخه پزشک نیاز دارند.سپس متخصص فیزیوتراپی برای ارزیابی تحرک، انعطاف پذیری، دامنه حرکتی و قدرت مفاصل معاینه فیزیکی انجام می دهد.همچنین بسته به اینکه چرا به دنبال خدمات فیزیوتراپی هستید از شما خواسته می شود تست های تعادلی انجام دهید و یا برای تعیین نواحی آسیب دیده مانند تاندون ها، رباط ها و غضروف ها آزمایشات خاصی انجام خواهد شد.پس از این مراحل تمام یافته‌ ها خلاصه شده و برنامه ‌ای مراقبتی شامل روش های مختلف برای رسیدگی به مشکلات خاص شما در جلسات بعدی طراحی می ‌شود.

در طول جلسات فیزیوتراپی سرپایی احتمالا از روش های زیر استفاده می شود:

  • تمرینات درمانی برای کشش و تقویت عضلات
  • درمان دستی، مانند کشش، تحرک بافت نرم، ماساژ بافت عمیق، تحرک و موبیلیزاسیون مفصل که در آن متخصص فیزیوتراپی از ابزارهای فلزی برای کمک به شل کردن عضلات سفت یا از بین بردن بافت اسکار استفاده می کند، و همچنین حجامت برای کاهش سفتی عضلات و استفاده از نوار کینزیو برای فعال سازی عضلات به عنوان بخشی از تکنیک دستی
  • تمریناتی برای بهبود تعادل ایستا و پویا
  • تمریناتی برای بهبود توانایی راه رفتن، از جمله آموزش صحیح استفاده از وسایل کمکی مانند عصا و واکر
  • تمرینات استقامتی با تجهیزات قلبی عروقی مانند تردمیل، دوچرخه ثابت و الپتیکال
  • استفاده از گرمای مرطوب یا بسته های سرد برای کاهش درد، سفتی و التهاب
  • به کار گیری روش هایی مانند تحریک الکتریکی برای کمک به کاهش درد

مشکلاتی که از طریق فیزیوتراپی سرپایی درمان می شوند
می توان از فیزیوتراپی سرپایی برای درمان انواع بیماری های ارتوپدی که بر عضلات، تاندون ها، رباط ها، استخوان ها و مفاصل بدن تاثیر می گذارند استفاده کرد. برخی از این شرایط عبارتند از:

  • کشیدگی های عضلانی
  • پارگی عضلات و تاندون ها
  • رگ به رگ شدن و پارگی رباط ها
  • التهاب تاندون یا تاندونیت
  • شکستگی
  • آرتروز
  • مشکلات مفصلی
  • فتق دیسک
  • تنگی کانال نخاعی
  • فشردگی عصب از جمله سیاتیک، سندرم تونل کارپال و سندرم خروجی قفسه سینه

این بیماری‌ ها و آسیب‌ ها در هر قسمتی از بدن از جمله گردن (ستون فقرات گردنی)، وسط کمر (ستون فقرات قفسه ‌ای)، کمر، شانه‌ ها، آرنج‌ ها، بازوها، مچ و دست‌ ها، باسن و لگن، زانو، مچ پا و پا دیده شده و قابل درمان هستند.

فیزیوتراپی سرپایی همچنین برای درمان اختلال دیکاندیشنینگ و ضعف عمومی عضلات ناشی از موارد زیر استفاده می شود:

  • عدم تحرک ناشی از سبک زندگی کم تحرک
  • بستری شدن در بیمارستان به دلیل عفونت، از جمله کووید ۱۹ و ذات الریه
  • شیمی درمانی و سایر درمان های سرطان
  • شرایط عصبی و عصبی عضلانی
آماده شدن

هنگام آماده شدن برای فیزیوتراپی سرپایی باید لباس‌ های راحت بپوشید که به شما امکان می‌ دهند آزادانه دست‌ها، پاها و بدن را بدون محدودیت حرکت دهید. همچنین باید از کفش های حمایتی مانند کفش های کتانی استفاده کنید.بهتر است فهرستی از سؤالات، نگرانی ها یا شکایاتی که شاید بخواهید در طول معاینه و ارزیابی با متخصص فیزیوتراپی در میان بگذارید تهیه کنید.

فیزیوتراپی چیست؟ - درمانکده

وقت بیشتری بگذارید و قبل از قرار ملاقات به مرکز فیزیوتراپی رفته و مدارک اولیه را پر کنید. در اولین قرار خود باید موارد زیر را همراه داشته باشید:

  • مدرک شناسایی، مانند گواهینامه رانندگی یا پاسپورت
  • کارت بیمه درمانی
  • لیست داروهایی که مصرف می کنید
  • نسخه از پزشک ارجاع دهنده در صورت نیاز
فیزیوتراپی سرپایی برای درمان چه مشکلاتی مفید است؟

فیزیوتراپی سرپایی برای درمان بسیاری از شرایط عصبی عضلانی و ارتوپدی مناسب است.با این حال شاید این روش برای افرادی که مشکلات و محدودیت‌ های قابل توجهی در تحرک دارند که مانع از رفت و آمد ایمن و مستقل آن ها به مرکز درمانی می‌ شود مناسب نباشد.برای بیماران با محدودیت‌های فیزیکی قابل توجه که برای نشستن و برخاستن از صندلی، حفظ تعادل هنگام ایستادن و یا راه رفتن نیاز به کمک دارند بهتر است قبل از مراجعه به مرکز فیزیوتراپی سرپایی خدمات مراقبت در منزل را دریافت کنند. در مراکز سرپایی معمولا بیماران زیادی حضور داشته و متخصصان فیزیوتراپی در یک زمان به بیش از یک بیمار رسیدگی می کنند، بنابراین لازم است بیماران برای انجام تمرینات و فعالیت ها استقلال کافی داشته باشند.خدمات فیزیوتراپی سرپایی برای بیماران مبتلا به اختلال شناختی نیز مناسب نیست چراکه محیط درمان می تواند بیش از حد طاقت فرسا باشد و یا موجب حواس پرتی شود.

خلاصه

فیزیوتراپی سرپایی در یک مرکز ارائه شده و باید به آن محل مراجعه کنید. این روش برای درمان برخی از بیماری‌های ارتوپدی و عصبی عضلانی از جمله کشیدگی عضلات، پارگی رباط، تنگی نخاع و فشردگی عصب استفاده می‌ شود.هرچند این نوع درمان برای همه مناسب نیست. در صورتی که نتوانید به تنهایی به این مرکز مراجعه کنید و یا دارای اختلال شناختی باشید، احتمالا پزشک فیزیوتراپی در منزل را توصیه خواهد کرد.

سخن نهایی

فیزیوتراپی سرپایی برای تمام افرادی که در عضلات، تاندون ها، رباط ها یا مفاصل درد یا ناتوانی دارند بسیار مفید است.این روش به بهبود علائم و کیفیت کلی زندگی کمک کرده و بسیاری از بیماران نتایج عالی دریافت می کنند. برخی آسیب ها نیز بدون نیاز به جراحی از طریق این روش درمانی بهبود می یابند.حتی در صورت نیاز به جراحی، فیزیوتراپی سرپایی هم قبل و هم بعد از عمل به بهبودی و بازگشت بدون درد به فعالیت‌ های روزمره کمک می کند.

نوشته های مرتبط